ماهیت مراقبه و شرایط آن

[ad_1]

توسط آواتار مهر بابا

مدیتیشن اغلب به عنوان یک فرآیند مکانیکی مجبور کردن ذهن بر روی یک ایده یا هدف اشتباه گرفته شده است. اکثر مردم به طور طبیعی بیزاری از مراقبه دارند ، زیرا در تلاش برای مجبور کردن ذهن در یک جهت خاص و یا سنجش آن در یک چیز دشواری زیادی دارند. هرگونه رفتار کاملاً مکانیکی ذهن نه تنها ناراحت کننده است بلکه قطعاً ناموفق است. بسیاری از افرادی که از نظر فنی مراقبه نمی کنند ، غالباً عمیقا و به شدت درگیر تفکر واضح و منظم در مورد برخی از مشکلات عملی یا موضوعات نظری هستند. روند ذهنی آنها ، به تعبیری ، بسیار شبیه مدیتیشن است ، زیرا ذهن آنها غرق در تفکر شدید درباره موضوعی است به استثنای همه موارد بی ربط دیگر. مدیتیشن اغلب در چنین فرایندهای ذهنی آسان و خودجوش است ، زیرا ذهن روی شیئی قرار دارد که به آن علاقه دارد و به طور فزاینده ای آن را درک می کند.

هدف مراقبه واقعی همیشه باید با دقت انتخاب شود و باید از نظر معنوی مهم باشد. این باید به نوعی شکل یا شی divine الهی ، یا مضمون یا حقیقت معنوی معنوی باشد. برای دستیابی به موفقیت در مراقبه ، ذهن نه تنها باید به موضوعات الهی علاقه مند شود بلکه باید در درک و قدردانی از آنها باشد. چنین مراقبه هوشمندانه یک روند طبیعی ذهن است. از آنجا که از سختی و نظم یکنواخت مراقبه مکانیکی جلوگیری می کند ، نه تنها خودجوش و الهام بخش بلکه آسان و موفق می شود.

مراقبه را باید از تمرکز تشخیص داد. مدیتیشن اولین مرحله از فرآیند است که به تدریج به تمرکز تبدیل می شود. در تمرکز ، ذهن با قرار گرفتن روی آن جسم می خواهد با شی its خود متحد شود ، در حالی که مراقبه تفکر کامل درباره یک شی particular خاص است به استثنای هر چیز دیگری.

در تمرکز عملا هیچ حرکتی از ذهن وجود ندارد ، اما در مراقبه ذهن از یک ایده مرتبط به ایده دیگر حرکت می کند. در تمرکز و همچنین مراقبه ، آمیختگی مسالمت آمیز عشق و اشتیاق به شی یا اصلی الهی وجود دارد که ذهن در آن ساکن است.

یک شرط مهم برای دستیابی به موفقیت در مراقبه ، استفاده از تکنیک مناسب برای مدیریت افکار مزاحم و تأثیرات ذهنی است. اتلاف انرژی با تلاش برای مبارزه و سرکوب مستقیم افکار مزاحم بی فایده است. هرگونه تلاش شامل توجه بیشتر به آنها است. آنها از توجهی که برای سرکوب آنها شده است تغذیه می کنند. بهتر است آنها را نادیده بگیریم و هرچه زودتر به موضوع مراقبه روی بیاوریم ، بدون اینكه به عوامل مزاحم اهمیت زیادی وارد كنیم. با شناخت بی ربطی و بی ارزشی افکار مزاحم و ارزش نسبی و اهمیت موضوع مراقبه ، می توان اجازه داد که افکار مزاحم از طریق غفلت محض از بین بروند ، بنابراین ذهن برای همیشه در موضوع مراقبه ثابت می ماند.

فرد باید در مراقبه جدی باشد اما جدی یا مالیخولیایی نداشته باشد. شوخ طبعی و نشاط نه تنها در پیشرفت مراقبه اختلال ایجاد نمی کند بلکه به آن کمک می کند. مراقبه باید چیزی مانند پیک نیک در هواپیماهای بالاتر باشد. مانند گشت و گذار در محیط طبیعی جدید و زیبا ، مراقبه با خود احساس شوق ، ماجراجویی ، صلح و نشاط را به همراه دارد.

امروز یکصد و بیست و هفتمین سالگرد تولد آواتار مهر بابا است. برای جزئیات بیشتر در مورد جشن سالگرد ، به سایت www.avatarmeherbaba.in مراجعه کنید



لینک شده


سلب مسئولیت

نظرات بیان شده در بالا از نظر نویسنده است.



پایان مقاله



Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>