روز جهانی زن ، یائسگی 2021 و بعد از آن

[ad_1]

“دستیابی به آینده برابر …”

– موضوع روز جهانی زن – 8 مارس 2021

زنان باید دو برابر مردان خوب باشند تا نیمی از آنها به دست آورند. و در بعضی از مشاغل ، به عنوان مثال نوشتن ، باید “چهار یا پنج بار باشد [better to] برخی از شناختها را به دست آورید. “

زن و مرد نابرابر به دنیا می آیند. چند تفاوت بیولوژیکی بین آنها می طلبد که زنان برای رقابت با مردان بیشتر تلاش کنند. یکی از این تفاوت ها یائسگی است. این میزان بهره وری زن را در سنین ، چهل و پنجاه سالگی که بیشترین نیاز به او دارد کاهش می دهد.

یائسگی قابل درمان نیست. و رایج است. هند هر ساله بیش از یک کرور مورد دارد.

یائسگی چیست ، چرا اتفاق می افتد ، چه علائمی دارد ، درمان چیست و آیا تغییر سبک زندگی می تواند تأثیرات آن را کاهش دهد؟

یائسگی چیست

یائسگی دوازده ماه پس از آخرین قاعدگی نقطه ای از زندگی یک زن است. اما علائم یائسگی چند سال قبل از آن شروع می شود. این سالهای گذار یائسگی را یائسگی می نامند.

یائسگی معمولاً در سنین 45 تا 55 سالگی آغاز می شود. معمولاً حدود 7 سال طول می کشد اما ممکن است 14 سال طول بکشد.

چرا یائسگی اتفاق می افتد

یائسگی نتیجه طبیعی پیری است. با افزایش سن تخمدان ها ، آنها هورمون های تولید مثل کمتری تولید می کنند: استروژن، پروژسترون، تستوسترون، هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین کننده (LH). در نتیجه ، تولید و ترشح تخم مرغ از دیواره تخمدان متوقف می شود و باعث از بین رفتن باروری و قاعدگی می شود.

یائسگی همچنین به دلیل برداشتن تخمدان از طریق جراحی و ساختارهای مربوطه لگن یا آسیب های لگنی است که تخمدان ها را به شدت آسیب می زند یا از بین می برد. اینها بدون توجه به سن یائسگی فوری را تحریک می کنند. علائم یائسگی بلافاصله ظاهر می شود.

علائم یائسگی

علائم یائسگی متفاوت است. بعضی از خانمها علائم کمی دارند یا هیچ کدام از آنها نیستند. برخی دیگر ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشند:

پریودهای نامنظم. یعنی پریودها کوتاهتر یا طولانی تر هستند ، خونریزی بیشتر یا کمتر از حد معمول ، لکه بینی ، خونریزی شدید و دوره های بسیار نزدیک به هم است. اگر پریودها بیش از یک هفته طول کشید یا بعد از بیش از یک سال خونریزی از سر گرفت ، به پزشک مراجعه کنید.

گرگرفتگی این احساس ناگهانی گرما در قسمت فوقانی یا کل بدن است. صورت و گردن برافروخته می شود و ممکن است لکه های قرمز در سینه ، پشت و بازوها دیده شود. تعریق شدید و لرز سرد ممکن است در پی داشته باشد. گرگرفتگی ممکن است به اندازه کافی ملایم یا قوی باشد تا شما را از خواب بیدار کند (عرق شبانه نامیده می شود). دوام آنها بین 30 ثانیه تا 10 دقیقه است. ممکن است چندین بار در ساعت ، چند بار در روز یا فقط یک یا دو بار در هفته اتفاق بیفتد. آنها می توانند چند سال پس از یائسگی دوام بیاورند. اینها یکی از دو مشکل بزرگ در زنان یائسه است.

خواب. اختلالات خواب مانند دشوار خوابیدن ، خواب آشفته ، بیدار شدن از خواب شب و خوابیدن دوباره دشوار است. ناتوانی در داشتن یک خواب خوب دومین مشکلی است که زنان یائسه با آن روبرو هستند.

تغییرات واژن. واژن ممکن است خشک شود رابطه جنسی ناراحت. احتمال عفونت واژن بیشتر است.

کنترل مثانه. بی اختیاری محتمل است نگه داشتن ادرار سخت ، تمایل ناگهانی به ادرار ، یا نشت ادرار خصوصاً در حین ورزش ، عطسه یا خندیدن. بیشتر عفونت مثانه محتمل است

ارتباط جنسی. علاقه کمتری به رابطه جنسی ، یا علاقه و احساس سکسی بیشتر. بعد از یائسگی بارداری امکان پذیر نیست ، اما خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی (STD) مانند سوزاک یا حتی اچ آی وی / ایدز باقی. اگر چندین شریک جنسی داشته باشید یا شریک زندگی شما با بیش از یک نفر رابطه جنسی داشته باشد ، خطر افزایش می یابد.

بدن تغییر می کند. از دست دادن عضله ، افزایش وزن و چربی ، بزرگ شدن دور کمر ، نازک شدن پوست ، مفاصل و عضلات سفت و دردناک و مشکلات حافظه، معمول هستند. پوکی استخوان (نازک شدن استخوان) به احتمال زیاد زنان را شکننده تر و مستعد شکستگی می کند. پوکی استخوان از هر سه زن یائسه ، یکی را تحت تأثیر قرار می دهد. خطر شکستگی های شکننده در طول عمر آنها بیش از سرطان پستان است. دانشمندان نمی دانند که این تغییرات به دلیل کاهش استروژن یا پیر شدن است.

تغییرات خلق و خوی. نوسانات خلقی ، تحریک پذیری ، اضطراب و افسردگی ، سردرد و حتی تپش قلب چند علامت دیگر هستند. اگرچه این ممکن است به دلایل دیگری مانند استرس در کودکان در حال رشد یا پدر و مادر پیری یا خستگی یا سابقه وجود داشته باشد افسردگی.

درمان یائسگی

یائسگی پروتکل درمانی ندارد. درمان باید متناسب با علائم ، خانواده و سابقه پزشکی هر بیمار باشد. تصمیم گیری در مورد روش درمانی بهینه پیچیده است.

اگر علائم شدید باشد ، هورمون درمانی یائسگی (MHT) ممکن است مجبور شود داده شود. در زنان 60 سال به پایین و در طی ده سال از شروع یائسگی موثر است. اما این عوارض جانبی مانند خونریزی ، نفخ ، حساسیت یا بزرگ شدن پستان ، سردرد ، تغییرات خلقی و حالت تهوع. و خطر سکته مغزی ، لخته شدن خون ، سرطان رحم و سرطان پستان را افزایش می دهد.

تغییر سبک زندگی و یائسگی

هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه تغییر سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش علائم یائسگی را تسکین می دهد یا تأثیر می گذارد اما چندین مطالعه نشان داده است که اینها می توانند کمک کنند علائم یائسگی مانند گرگرفتگی ، کم خوابی و تراکم کم استخوان را برطرف کنید.

یائسگی میزان پیری را افزایش می دهد بنابراین باعث پیری زودرس می شود. همچنین، زنان یائسه شیوع بیشتری در بیماری های مزمن دارند مانند سرطان ، چاقی ، دیابت ، پوکی استخوان و افسردگی. رژیم و ورزش مانع این موارد می شود.

رژیم غذایی

یک رژیم غذایی غنی از میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل ، پروتئین با کیفیت بالا ، حبوبات ، و لبنیات کم چرب ، غذاهای سرشار از فیتواستروژن و پلی فنول ها، چربی های سالم ، و اجتناب از غذای مضر ممکن است برخی از علائم یائسگی را کاهش دهد.

میوه ها مصرف بیشتر انواع میوه ها ممکن است حالت بدخلقی را کاهش دهد. مرکبات مانند پرتقال ، لیمو ، لیمو ، مرکبات ، گریپ فروت ، کامکوات ، میوه زشت را کاهش می دهد علائم یائسگی.

سبزیجات حمصرف بیشتر سبزیجات برگ برگ ، سبزیجات یخی ، اسفناج ، سبزی چغندر ، شاهی ، کاهو رومین ، گیاه خردل سوسیس ، ریشه و گل کلم ، کلم بروکلی ، کلم ، کلم پیچ ، کلم پیچ ، گیاه شاهی ، بو چوی ، جوانه بروکسل توصیه می شود.

بالا در غلات کامل رژیم غذایی خطر بیماری های قلبی ، سرطان و مرگ زودرس را کاهش می دهد. غذاهای غلات کامل شامل برنج قهوه ای ، نان سبوس دار ، جو ، کینوا ، گندم خراسان و چاودار است.

سرشار از پروتئین است غذاها شامل تخم مرغ ، گوشت ، ماهی ، حبوبات و محصولات لبنی هستند. پودرهای پروتئینی ممکن است به اسموتی ها یا کالاهای پخته شده اضافه شوند.

حبوبات لوبیا ، عدس ، نخود ، نخود و لوبیای سویا را به مقدار زیاد بخورید.

محصولات لبنی، مانند شیر ، ماست و پنیر ، حاوی کلسیم ، فسفر ، پتاسیم ، منیزیم و ویتامین های D و K است – همه آنها برای سلامت استخوان ضروری است.

شیر و پنیر سرشار از اسید آمینه گلیسین است که باعث خواب عمیق تر در زنان یائسه می شود.

مصرف لبنیات خطر یائسگی زودرس را کاهش می دهد ، یعنی یائسگی قبل از 45 سالگی.

فیتواستروژن ها ترکیباتی در غذاها هستند که به عنوان استروژن ضعیف در بدن عمل می کنند. غذاهایی که حاوی فیتواستروژن هستند شامل سویا ، نخود ، بادام زمینی ، دانه های کتان، جو ، انگور ، توت ، آلو ، سبز و چای سیاه.

پلی فنول ها ریز مغذی های قدرتمندی هستند که عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و به کاهش روند پیری در دوران یائسگی کمک می کند. میخک ، شکلات تلخ ، توت ، آلو ، توت سیاه ، لوبیا ، آجیل ، سبزیجات ، سویا ، چای سیاه و سبز منابع غنی از پلی فنل هستند.

فیتواستروژن ها مانند سویا ، توفو ، تمپه ، دانه كتان (كتان) ، دانه كنجد ، گندم ، توت ، جو دوسر ، جو ، لوبیای خشك ، عدس ، برنج ، یونجه ، لوبیای ماش ، سیب ، هویج ، جوانه گندم ، سبوس برنج و نان كتان سویا ، و چربی های سالم ، مانند اسیدهای چرب امگا 3 از ماهی ، نیز کمک می کنند.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید
از افزودن قندها و کربوهیدرات های فرآوری شده ، الکل و کافئین ، غذاهای پرادویه و غذاهای پر نمک خودداری کنید.
مکمل
مصرف مکمل های کلسیم ، ویتامین D و B 12 کمک می کند.

ورزش
هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ورزش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و اختلالات خواب را کاهش می دهد. اما ورزش منظم می تواند به حفظ وزن سالم ، تسکین استرس و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. خانم هایی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند ممکن است گرگرفتگی مکرر و شدیدتری داشته باشند.

تمرینات قلبی. پیاده روی ، Nordic-walk (NW) ، آهسته دویدن ، دوچرخه سواری و شنا. اینها ممکن است پیری و تناسب اندام بدنی ناشی از یائسگی را کاهش دهند. حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته توصیه می شود.

آموزش قدرت یا تمرینات مقاومتی به حفظ توده عضلانی اسکلتی ، ساخت استخوان و قدرت عضلانی ، سوزاندن چربی بدن و افزایش متابولیسم کمک می کند. یائسگی با کاهش متابولیسم ، کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر بیماری های قلبی مرتبط است.

عملکردهای ذهن و بدن مانند پیلاتس ، یوگا ، مراقبه ذهن آگاهی ، تای چی ، تنفس عمیق ، تنفس آرامش بخش ، تنفس آرام و یا سایر روش های خودآرام آور استرس و اعصاب آرام. تحقیقات در مراحل اولیه نشان می دهد که این علائم یائسگی را تسکین می دهد.

یائسگی نقطه عطف اجتناب ناپذیری در زندگی زنان است. علائم آن ممکن است چندین سال طول بکشد و ممکن است سلامتی زن را تحت تأثیر قرار دهد و به شدت بهره وری او را کاهش دهد. سلامت زن از اهمیت بالایی برای جامعه برخوردار است. زیرا ، همانطور که میشل اوباما می گوید ، “جوامع و کشورها و سرانجام جهان فقط به اندازه سلامت زنانشان قوی هستند.”



لینک شده


سلب مسئولیت

نظرات بیان شده در بالا از نظر نویسنده است.



پایان مقاله



Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>