درمان PCOS با رژیم غذایی


PCOS یک کلمه 4 حرفی است که شما هرگز نمی خواهید از پزشک خود بشنوید. در واقع مخفف سندرم تخمدان پلی کیستیک است. این یک اختلال هورمونی است که دلایل دقیق آن ناشناخته است اما التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو در پاتوفیزیولوژی PCOS مجرم شناخته شده است. این شایع ترین علت مشکلات باروری زنان است و با هورمون های بیش از حد مردانه مشخص می شود ، در نتیجه موهای زائد بدن یا صورت ، بی نظمی قاعدگی و کیست هایی در تخمدان فرد ظاهر می شود که در سونوگرافی ظاهر می شود. شیوع چاقی در زنان مبتلا به PCOS نیز بیشتر است.

به دلیل اضافه وزن ، آکنه ، موی صورت ، دختران و زنان مبتلا به PCOS دارای مشکلات زیادی در تصویر بدن هستند و بیشتر در معرض افسردگی و اختلالات خوردن هستند.

PCOS با خطرات مرتبط نیز همراه است. این بیماری زمینه ساز بروز مشکلات متابولیکی مختلف از جمله اختلال در تحمل گلوکز ، دیابت شیرین ، دیس لیپیدمی ، افزایش تری گلیسیریدهای پلاسما ، فشار خون بالا ، بیماری قلبی عروقی و التهاب است.

مدیریت PCOS -از آنجا که التهاب مزمن و افزایش استرس اکسیداتیو در پاتوفیزیولوژی PCOS نقش دارد ، اصلاح سبک زندگی و مداخله در رژیم غذایی برای کاهش استرس و التهاب اولین خط درمان PCOS است. برای این منظور ، غذا خوردن صحیح ، حفظ وزن مناسب ، ورزش منظم ، ترک سیگار و مشاوره روانشناسی کلید مدیریت PCOS است.

کاهش وزن سنگ بنای مدیریت PCOS است. اصلاحات رژیم غذایی برای دستیابی و حفظ سلامت کاهش وزن ضروری است. نکات ساده برای اصلاح رژیم غذایی برای کاهش وزن عبارتند از:

  • “ابتدا پروتئین” باید موضوع رژیم شما باشد ، بنابراین در هر وعده غذایی که می خورید پروتئین را وارد کنید. باید تأکید بر منابع گیاهخواری باشد. نبض و حبوبات کامل (راجما ، سویا ، چله ، بلک چانا ، گرم سبز ، لوبیا ، ماسور سیاه ، عدس و غیره) شامل جوانه ، پنیر ، شیر کم چربی ، سفیده و پروتئین بدون چربی مرغ و ماهی نیز باشد.
  • “کربوهیدرات های پیچیده” که دارای شاخص گلیسمی پایین هستند ، باید از نمونه های ساده انتخاب شوند. غلات و ارزن کامل (جوار ، باجرا ، راگی ، ماکی و غیره) ، عطر چند دانه ای ، برنج قهوه ای ، دالیا ، جو دوسر ، نان گندم کامل و غیره
  • “رنگین کمان را بخورید” باید ملاک انتخاب میوه ها و سبزیجات باشد. خوردن فراوانی و تنوع غذایی غنی از مواد مغذی گیاهی ممکن است برای PCOS بسیار مفید باشد زیرا حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است
  • قرمز – (فلاونوئیدها / کاروتنوئیدها / لیکوپن). گوجه فرنگی ، سیب قرمز ، انار ، چغندر ، عدس قرمز ، لوبیای کلیه ، فلفل قرمز ، توت فرنگی ، تمشک ، برنج قرمز.
  • نارنجی – (کاروتنوئیدها). سیب زمینی شیرین ، کدو تنبل ، هویج ، انبه ، پاپایا ، زردآلو ، پرتقال ، هلو ، فلفل پرتقال ، طالبی.
  • رنگ زرد – (کورکومینوئیدها)-ضد میکروبی ، ضد التهاب ، پیشگیری از سرطان. زردچوبه ، موز ، فلفل زرد ، کدو ، سیب زرد ، لیمو ، آناناس ، ذرت.
  • سبز – (کاروتنوئیدها). سبزیجات برگ دار ، فلفل سبز ، کلم بروکلی ، کدو سبز ، لوبیای سبز ، کلم سبز ، سیب سبز ، خیار ، آملا.
  • آبی و بنفش – (آنتوسیانین) – زغال اخته ، انگور ، توت سیاه ، کلم قرمز ، هویج بنفش ، انجیر ، آلو ، کاهو برگ قرمز ، کشمش ، کلم بنفش / گل کلم ، برنج ، شلغم ، یام.
  • سفید و قهوه ای– (لیگنان) – قارچ ، کدو خاکستر ، کدو بطری ، پیاز ، نخود ، لوبیای سویا ، زنجبیل ، سیر ، برنج قهوه ای. کتان زمینی
  • چربی های سالم – از ترکیبی از روغن های سالم مانند کلزا ، سبوس برنج ، خردل ، مغز زمین ، تیل یا روغن زیتون استفاده کنید. روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی قوی دانه های کتان ، دانه های چیا ، آووکادو همچنین دارای چربی های مفید زیادی هستند. روغن پخت و پز باید به 3-4 قاشق چایخوری (15-20 میلی لیتر) روزانه محدود شود. از مصرف چربی های ترانس و اشباع موجود در کره ، سس مایونز ، مارگارین ، سیب زمینی سرخ کرده ، غذاهای شیرینی پزی (کیک ، شیرینی ، شیرینی پزی) و آماده برای مصرف مواد غذایی مانند چیپس ، ویفر و غیره خودداری کنید.
  • هر روز آجیل و دانه بخورید. بادام ، گردو ، پسته ، تخمه کدو ، تخمه آفتابگردان ، دانه Til منابع خوبی از چربی های اساسی ، روی ، ویتامین E ، سلنیوم و پروتئین هستند.
  • از غذاهای التهابی پرهیز کنید – غذاهای نمکی ، سوسیس ، دودی ، بسته بندی خلاuum ، آردهای تصفیه شده ، شیرینی های شور ، چیپس ، هات داگ ، ترشی و غیره.
  • از مواد غذایی ضد التهاب مانند زردچوبه ، دارچین ، آمله ، زنجبیل ، سیر ، فلفل سیاه ، چای سبز ، شکلات تلخ برای بهبود و التهاب استفاده کنید. افزودن گیاهانی مانند آویشن ، نعناع ، مریم گلی ، زنجبیل ، سیر نه تنها عطر و طعم فوق العاده ای می بخشد ، بلکه به طور همزمان محتوای آنتی اکسیدان را چهار برابر می کند.
  • روش پخت و پز را از یک کاربرد گرمای خشک بالا به یک گرما کم و رطوبت زیاد تغییر دهید. به عبارت دیگر ، از جوشاندن ، سیر کردن و سرخ کردن به بیشتر خورشت ، بخارپز ، شکار غیرقانونی ، خورشت و جوش بروید.


لینک شده


سلب مسئولیت

نظرات بیان شده در بالا از نظر نویسنده است.



پایان مقاله



Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>